کد خبر : 199
تاريخ ثبت خبر : 2 اکتبر 2016
ساعت بارگزاری خبر : 8:07 ب.ظ

نهمین نشان:


الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، راهبرد دست‌یابی به تمدن نوین اسلامی است

نهمین نشست ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با حضور دکتر سید مجید امامی و دکتر میثم لطیفی (اعضای هیئت علمی دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام» و اساتید داور نشست)، و با ارائه خانم مؤمن با عنوان «الگوی جامع تحقق تمدن نوین اسلامی از منظر مقام معظم رهبری»، مورخ 8/ 7/ 95 در سالن جلسات مَنا در قم، از ساعت 14ـ16 برگزار شد.

    در ابتدای نشست دکتر لطیفی (رئیس منا) به اساتید و پژوهشگران خوش آمد عرض کرد و سپس ایده‌پرداز محترم، خانم زکیه مؤمن (پژوهشگر حوزه تمدن اسلامی) طرح پژوهشی خود را ارائه داد و گفت در این طرح به بررسی تمدن نوین اسلامی از منظر مقام معظم رهبری خواهیم پرداخت و بیانات ایشان از قبل از انقلاب با استفاده از روش تحلیل متن و نرم‌افزار maxqda مورد بررسی قرارمی گیرد.

   ایشان در ادامه افزود: تمدن نوین اسلامی ضرورت مبارزه‌­ی تاریخیِ حرکت اسلامی برای توسعه­‌ی تعبد الهی است. برای این منظور می­‌بایست فرآیند رسیدن از اصول و ارزش­های اسلامی به سمت آرمان­ها و تمدن نوین اسلامی(نقشه راه تمدنی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت) مد نظر قرارگیرد. الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، راهبرد دست‌یابی به تمدن نوین سلامی است. در این فرآیند با لحاظ هندسه کنونی دنیا می­خواهیم از انقلاب اسلامی به امت اسلامی برسیم که مراحل آن عبارتند از انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و امت اسلامی. در نقشه راه تمدنی، عرصه­‌های پیشرفت(فکر، علم، معنویت و زندگی) و جایگاه آن لحاظ می­شود. برای طی این مسیر،ما نیاز به تولید فکر منبعث از نگاه فلسفی ، تنظیم نقشه­‌ی جامع علمی و مدیریتِ تولید علم و فناوری مطابق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داریم تا بتوانیم نرم افزارهای اداره­‌ی نظام را به شکل تخصصی در جهت اصول و  آرمان­ها تولید کنیم. در صورت ادامه­‌ی چنین روندی شاهد حاکمیت اسلام در تمامی ابعاد زندگی(ایجاد سبک زندگی اسلامی) و پیش­روی به سمت تمدن نوین اسلامی خواهیم بود. هم­چنین پایه­‌های تمدن نوین اسلامی(دین، عقلانیت، علم و اخلاق) و بخش­‌های سخت­‌افزاری و نرم­‌افزاری تمدن از موضوعاتی است که برای تحقق تمدن  نوین اسلامی مد نظر قرارمی­‌گیرد.

    در ادامه، دکتر امامی نظرات خود را این چنین بیان کرد:

۱- از موضوع خوب و تسلط شما بر موضوع قدردانی می‌کنم.

۲- در ترجمه الگو نوشته‌اید (model) نه (pattern) و به نظرم صحیح آن است که بگوئیم (pattern) و اگر بگوئیم (model) یعنی باید به مقام معظم رهبری بگوئیم از این به بعد این چنین بروید و این صحیح نیست.

۳- شما گفته‌اید نسبت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تمدن اسلامی و جامعه‌ی منتظر این است که براساس شاهراهایی مانند: علم، فکر و… رفت. یعنی از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به تمدن اسلامی می‌رسیم. به نظر من در اینجا نوآوری و تولیدی از جانب شما صورت نگرفته است.

۴- اگر می‌خواهید از منظر علم و فناوری به سراغ تمدن اسلامی بروید، پس چرا رابطه آن را خوب مطرح نکرده‌اید؟

خانم مومن در جواب گفتند دو بخش آخر الگوی تحقق تمدن نوین اسلامی یعنی مباحث سبک زندگی اسلامی و تمدن نوین اسلامی قبلاز سخنرانی­‌های مقام معظم رهبری در الگو گنجانده و ارائه شده است که این نشان از نوآوری و آیند‌ه ­پژوهی دقیق بیانات و منویات مقام معظم رهبری دارد. از طرفی الگو مورد قبول جامعه‌­ی دانشگاهی واقع شده که نشان می­دهد روش علمی پژوهش و نتیجه حاصله نظام­‌مند است.

    در ادامه دکتر لطیفی به عنوان یکی دیگر از اساتید داور گفت: کشف سیر تمدن اسلامی از منظر مقام معظم رهبری موضوع ارزشمندی است.

   وی در ادامه افزود: ایده‌پرداز در یک دوگان قرار دارد (امام پژوهی و بررسی الگوی تمدن اسلامی) که هرکدام اقتضائات خاص خود را دارد و ایشان باید مقصود خود را مشخص کند. زیرا در امام پژوهی باید نظرات مقام معظم رهبری را تحلیل کند ولی در بررسی الگوی تمدن اسلامی، باید نظر دیگر بزرگان را هم دید.

   نکته دیگر بحث روشی است. برای تحلیل مضمون از تحلیل محتوای کیفی استفاده کرده‌اید ولی به نظرم باید از روش داده بنیاد استفاده کنید.

   در پایان نشست، ایده‌پرداز محترم گفت: در مورد رابطه­‌ی علم و تمدن در الگوی تحقق تمدن نوین اسلامی کاملا به این موضوع پرداخته­‌شده است. علم به عنوان یکی از عرصه­ های پیشرفت لحاظ شده و سیاست­‌های علم و فناوری در این الگو می بایست براساس اصول و ارزش­‌های اسلامی تنظیم شوند. بر این مبنا نقشه­‌ی جامع علمی تنظیم می‌شود که محصول آن   تولید نرم­‌افزارهای اداره­‌ی نظام خواهد بود. نتیجه­‌ی نهایی این فرآیند، حاکمیت اسلام در تمامی ابعاد زندگی (سبک زندگی اسلامی) و تمدن نوین اسلامی خواهد ­بود. ولی اگر منظور بررسی ادبیات موضوع از دید دیگران است به نسبت علم و تمدن به طور خاص پرداخته نشده، اما به نسبت علم و توسعه و مباحث کلان سیاستگذاری کشورها، جایگاه علم و فناوری در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و هم­چنین مباحث آینده­‌پژوهی و مباحث ارزشیِ مرتبط پرداخته­‌ام و نظر بنده در رابطه با دوگان مطرح شده، امام پژوهی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *