کد خبر : 209
تاريخ ثبت خبر : 9 نوامبر 2016
ساعت بارگزاری خبر : 3:11 ب.ظ

دهمین نشان:


«بررسی جایگاه فرآیند نظریه‌پردازی بر اساس آموزه‌های اسلامی در هندسة تحول علوم انسانیِ اسلامی» در دانشگاه امام صادق (ع) مورد نقد و بررسی قرار گرفت

دهمین نشست ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با حضور دکتر فرقانی و دکتر موحدی بکنظر و ارائه آقای وکیلی با موضوع «بررسی جایگاه فرآیند نظریه‌پردازی بر اساس آموزه‌های اسلامی در هندسة تحول علوم انسانیِ اسلامی»، ‌روز یکشنبه مورخ 16/ 8/ 95 در سالن شهید مطهری دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام»،‌ ساعت 13:00 تا 15:00 برگزار شد.

 

در ابتدا دکتر محمد نعمتی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام» و مدیر جلسه) به اساتید و پژوهشگران خوش آمد عرض کرد و سپس ایده‌پرداز محترم، جناب آقای سعید وکیلی (دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش از دانشگاه عالی دفاع ملّی و از برگزیدگان کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی) مقاله خود را ارائه نمود و خاطرنشان کرد که این مقاله‌ی‌ کاربردی و کیفی بر اساس بررسی و تحلیل پژوهش‌های موجود و با روشی توصیفی-تحلیلی تهیه شده است. هدفِ این مقاله نمایشِ جایگاه فرآیند نظریه‌پردازی بر اساس آموزه‌های اسلامی در تحول در علوم انسانی است که با طراحی دو مُدل متوالی شامل: «هندسه‌ی کلی تحول در علوم انسانی» و «گام‌ها و مراحلِ تحول در علوم انسانی»، این جایگاه را نشان می‌دهد.

 

ایشان در ادامه به مراحل «هندسه‌ی کلی تحول در علوم انسانی» اشاره کرد و گفت این مراحل عبارتند از: فراهم‌سازی مقدمات، گفتمان‌سازی، ترویج ضرورت و اهمّیت، شروع از فلسفه محض با مبانی اسلامی، ترسیم گام‌ها و مراحل تحول در علوم انسانی، کاربردی‌سازی علوم انسانی اسلامی و ارزیابی و پایش مستمر. سپس گام‌ها و مراحل تحول در علوم انسانی را برشمرد  که متولی هریک از این مراحل نهادها و دستگاه‌هایی به خصوص حوزه و دانشگاه‌ها خواهند بود که شامل:

  • مرحله آغاز: بررسی و نقد نظریه‌پردازی رایج در علوم تجربی و انسانی
  • طراحی فرآیند اسلامی نظریه‌‌پردازی در علوم انسانی
  • نقد نظریه‌های غربی در علوم انسانی با مبانی اسلامی
  • نظریه‌پردازی در علوم انسانی براساس فرآینداسلامی نظریه‌پردازی
  • تولید علوم انسانی اسلامی بر اساس آموزه‌های اسلامی
  • آموزش علوم انسانی اسلامی در حوزه و دانشگاه
  • تربیت نیروی انسانی تعلیم‌دهنده و تعلیم‌گیرنده
  • تحول و توسعه در علوم انسانی اسلامی
  • توسعه، پیشرفت و تعالی در جامعه اسلامی

در ادامه نشست دکتر مهدی موحدی بکنظر(پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام»)، یکی از اساتید داور مهم‌ترین نظرات خود را این چنین بیان کرد:

  1. ایده شما خیلی شفاف نیست.
  2. محل نزاع مشخص نیست و معلوم نیست مخاطبین شما چه کسانی هستند.
  3. شما حدود ۵ نفر از اندیشمندان را نام بردید، امّا رابطه‌ی هیچ کدام از آن‎ها را با کار خود مشخص نکرده‌اید.

پس از بیانات دکتر موحدی بکنظر، دکتر محمدکاظم فرقانی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق «علیه‎‌السلام») به عنوان یکی دیگر از اساتید داور گفت: تفاوت جهان‌بینی و مکتب مشخص نیست. تفاوت جهان‌بینی و اعتقادات را به خوبی مشخص نکرده‌اید.

ایشان در ادامه بررسی و نقد مقاله بیان کرد: استفاده مترادف در عبارات صحیح نیست و لازم است ایده‌پرداز محترم جهت بهبود ایده، منابع روش‌شناسی علوم، نظریه‌پردازی، منابع مربوط به علم دینی و علوم انسانی اسلامی را هم مطالعه کند.

در پایان، ایده‌پرداز محترم، به ارائه پاسخ پرداختند و برخی از انتقادات را پاسخ و برخی از انتقادات را وارد دانستند.

                                                             پاورپوینت دهمین نشان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *