کد خبر : 941
تاريخ ثبت خبر : 15 دسامبر 2016
ساعت بارگزاری خبر : 1:34 ب.ظ

در دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام»:


تودیع و معارفه رئیس مَنا

جلسه تودیع و معارفه رئیس مَنا با حضور مسئولان مرکز صدرا و مرکز رشد دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام» مورخ 24/ 9/ 1396 در دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام» برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مَنا به نقل از طلیعه، جلسه تودیع دکتر میثم لطیفی رئیس قبلی مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی(مَنا) و معارفه دکتر محمد نعمتی رئیس جدید این مرکز صبح امروز چهارشنبه ۲۴/ ۹/ ۱۳۹۶ با حضور حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا و دکتر سید مجتبی امامی رئیس مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) و دکتر مصباح الهدی باقری رئیس سابق مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)، اساتید و کارشناسان در دانشکده مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.

حجت الاسلام رضا غلامی در ابتدای این جلسه طی سخنانی گفت: از منظر جریان کنگره علوم انسانی اسلامی، همچنان سرمایه گذاری هدفمند برای تولید محتوا به ویژه نظریات موثر و تحول آفرین، اولویت اول در برنامه های منتهی به تحول بنیادین در علوم انسانی است. چیزی که در این ۳۸ سال بعد از انقلاب از آن غفلت شده است.

وی افزود: امروز یکی از اهداف ما، تکمیل و تقویت هسته سخت علوم انسانی اسلامی است تا لایه های متنوع و متکثر پیرامون این هسته، با آسیب پذیری کمتر و کارآمدی بیشتر، حل هسته مرکزی علوم انسانی جایگاه خود را بیابند.

دکتر سید مجتبی امامی در این جلسه گفت: در طول دو سال گذشته که مرکز نوآوری و ایده پردازی در علوم انسانی اسلامی(منا) تشکیل شد چشمهایمان اکنون خیلی بازتراز دو سال قبل شده و کارهای بسیار خوبی شکل گرفته است.

دکتر مصباح الهدی باقری هم طی سخنانی گفت: به تأکید مقام معظم رهبری و امر عقلانی، برای حل مسائل و مشکلاتمان باید علوم مربوط به آن مشکلات و مسائل مطرح شوند و چاره ای نداریم برای اینکه برای نگاه دقیق‌تر، آن منهج و روشی که در علوم انسانی داده می شود نگاه مجددی به آن بیندازیم. در روش تولید محتوا و منهج آن باید فکر مجددی شود. برای حل مسائل و مشکلاتمان به پتانسیل و جریان قوی تری احتیاج داریم. باید برگزاری کنگره های علوم انسانی اسلامی جریان تشویقی و تحریکی را به حرکت درآورد و یک حرکت روبه جلو داشته باشیم. این موضوع پر دغدغه ذهنها را به خودش معطوف کرده و در ابتدا می گفتیم حاج آقا غلامی چه چیزی را می خواهند عرضه کنند ما چیزی برای ارائه علوم انسانی اسلامی نداریم.

وی افزود: اما وقتی جلوتر آمدیم دیدیم که در یک برهان خلفی داریم به سمت یک تغییر ذهنیتی  پیش می رویم که این کار، کار ارزشمند و ارزنده ای است و بعد باید کف عرضه هایمان را تقویت کنیم باید به جای نگاه گسسته به کنگره های علوم انسانی اسلامی یک نگاه پیوسته ای به آن داشته باشیم. اکنون کنگره علوم انسانی اسلامی به یک درجه کمال قابل باوری رسیده که افراد ایده پرداز و نوآور را شناسایی کرده و از آنها حمایت و پشتیبانی علمی و معنوی می‌کند.

باقری گفت: از نظر حمایتی پشتیبانی و شبکه اشاعه ای و ترویجی توانستیم راه بیندازیم و به نظرم یک دغدغه مشترکی راجع علوم انسانی اسلامی داریم و آن این است که جریان تحول را باید از یک جایی رصد و دستگیری می کردیم حالا اینکه برویم سراغ ایده ها یا ایده پردازها این کار مسئله دوم ماست. مسئله اصلی تولید محتواست و نگاه ما به محقق و نظریه پرداز مهم است. باید آنقدر حمایتش کنیم تا یک مسئله و مشکل و تهدید برای نظام را مرتفع یا کم کنیم از این جهت تأکید خودم در مرکز رشد در این راستا بود.

باقری ادامه داد: همچنان این موضوع محل بحث است که ما چگونه می توانیم محقق و جریان را راه بیندازیم. به نظرم می رسد دکتر لطیفی با اهتمام خودشان برای شکل گیری و عملیاتی کردن ایده های نو قدمهای مهمی برداشتند و از صفر به یک رسیدیم. کار بسیار سنگینی است. حالا ایشان آن را به این مرحله رساندند و امروز آن را تحویل دکتر نعمتی می دهند. باید دکتر نعمتی هم همین کار شناسایی افراد علاقه مند و مستعد و پرورش آنها را انجام دهند. از این جهت روز خوبی برای من است زیرا هرچه جلو آمدیم کاری که ابهاماتش زیاد بود با همه اختلاف نظرها و سلیقه هایی که در این زمینه وجود دارد. با این وجود امروز جلسه خوبی است و از نکات و ارشادات حاج آقا غلامی بهره بردیم و ریاست مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی(منا) امروز دست به دست می شود.

باقری تصریح کرد: دکتر نعمتی با سابقه کار پررنگ پژوهشگرانه اولویتی است که برای انجام فعالیت های مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی(منا) قرارداده اند.

دکتر میثم  لطیفی هم در این جلسه گفت: احساسم این است که هنوز در ابتدای راه قرار داریم و نیاز به کارهای خیلی جدی تر در این زمینه داریم. همان طوری که حاج آقا غلامی فرمودند بخشی از کار تجربیات قبلی بود که در مرکز بسیج دانشگاه که بودم مدیران قبلی تجربیات خود را در دفترچه ای نوشته بودند و به نفر بعدی که من بودم دادند من هم به نوبه خود تجربیات خودم تمام جلسات برگزار شده و حتی تلفنهایی که به افراد مختلف در زمینه نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی(مَنا) زده ام نوشته ام و تحویل آقای نعمتی می دهم.

وی افزود: ما به ایده پردازان خوشفکر و دغدغه مند نیاز داریم و باید از آنها حمایت و پشتیبانی کنیم. البته محدودیت منابعی داریم که نمی توانیم از هر کسی که نظری در علوم انسانی اسلامی دارد حمایت کنیم نیازمند به حمایت و هدایت و تسهیل در انتخاب و پرورش ایده پردازان با توجه به اولویتهایمان هستیم. انشاءالله بار سنگینی که بر عهده  و دوش دکتر نعمتی افتاده، ایشان به سر منزل مقصود برسانند.

دکتر محمد نعمتی هم در این جلسه گفت: در مرکز سلولهای بنیادی رویان که بودیم انتخاب سلول کاری مهم بود و از آن مهم‌تر محیط کشت سلولهای بنیادی است که آن از خارج می آمد. ما به محیط کشت در فضای آموزشی مان کمتر توجه کرده ایم. پرورش سلولها رسیدگی می خواهد. محیط کشت سلولها بسیار مهم است که ما باید این فضا را در مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی(مَنا) بوجود بیاوریم.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *