کد خبر : 963
تاريخ ثبت خبر : 6 ژوئن 2017
ساعت بارگزاری خبر : 2:27 ب.ظ

در دانشگاه امام صادق «علیه‌السلام»:


ارائه گزارش عملکرد و برگزاری نمایشگاه آثار هسته علمی مسجد با سخنرانی رئیس محترم دانشگاه

به همت هسته علمی مسجد، مراسم ارائه گزارش عملکرد این هسته به همراه سخنرانی ریاست محترم دانشگاه امام صادق(ع) حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدسعیدمهدوی کنی و دکتر میثم لطیفی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مَنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه امام صادق (ع) هسته علمی مسجد با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدسعیدمهدوی کنی و دکتر میثم لطیفی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم دکتر لطیفی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم راه اندازی هسته‌های علمی بیان کردند این مطالبه به جد در دانشکده و مرکز رشد دانشگاه مورد توجه قرار گرفت و اکنون در مرکز رشد و دانشکده مدیریت حدود پانزده هسته علمی تشکیل شده است. ایشان با توجه به اهمیت مسئله محوری در دانشگاه ، لزوم فعالیت جمعی، مستمر و علمی برای حل مسائل جامعه و اهمیت اتخاذ رویکرد میان رشته‌ای برای حل چالش‌های نظام اسلامی بر ضرورت ایجاد بیش از پیش هسته‌های علمی در دانشگاه تاکید نمودند.

    عضو شورای راهبری مَنا در بخش دیگر از بیانات خود به سیری از فعالیت‌های این تشکل دانشجویی که دو سالی است با محوریت اساتید فعالیت می‌نماید اشاره نمود و گفت: در ابتدا حدود دویست مقاله مطالعه و بر اساس مقالات برتر، سیر مطالعاتی مسجد پژوهی تهیه  شد و جمع ۴ نفره اولیه موظف به مطالعه اولیه هزار صفحه‌ای شدند؛ در ادامه در دوره‌ای تابستانه به مدت هشت روز از محضر صاحب نظران حوزه مسجد همچون حجج الاسلام قرائتی،‌ دسمی، قاسمیان، وافی، زائری، بی‌آزار شیرازی و اساتید دانشگاه همچون دکتر فرخی و دکتر عباسی استفاده شد.  بعد از انسجام حلقه اولیه ،‌ فرایند شناسایی ، گزینش و  جذب اعضای جدید از طریق برگزاری بازدیدهایی از موسسات فرهنگی برتر آغاز شد و اکنون بعد از گذشت دو سال از آغاز فعالیت‌ها، چهارده نفر از دانشجویان و شش نفر از اساتید با هسته علمی مسجد همکاری می‌نمایند و جلسات مباحثاتی و تشکیلاتی آنان در طول هفته برگزار می‌شود.

   مسئول هسته علمی مسجد و ریاست دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع) در بخش پایانی سخنان خویش به تشریح دستاوردهای این جمع خودجوش پرداخت و گفت بعد از تشکیل و برگزاری بیش از ۳۵ جلسه هیئت اندیشه ورز مسجد (متشکل از شش عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق و مسئولان مراکز متولی مسجد همچون مرکز رسیدگی به امور مساجد و بنیاد خاتم الاوصیاء ) چهار پروژه در سطح ملّی به این جمع دانشگاهی سپرده شده است که عبارت است از :

پروژه تدوین سند تعامل مسجد و کودک و نوجوان و جوان

پروژه موردکاوی بیست مسجد موفق در کشور

پروژه تدوین سند مسجد طراز

پروژه تدوین سند مسجد و بانوان

   تهیه بیانیه اهداف هسته علمی مسجد، تهیه نشریه فتح (ویژه نامه مسجد) و انتشار گسترده (به تیراژ بیش از ده هزار نسخه)، تهیه گزارش‌های دوره‌های مسجد پژوهی (دوره شهید دستغیب و شهید مدنی) نیز از دیگر آثار این تشکل خودجوش می‌باشد.

   در بخش دیگر این مراسم ریاست محترم دانشگاه امام صادق (ع) حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد سعید مهدوی کنی ضمن ابراز مسرّت از حضور در جمع هسته علمی مسجد شکل گیری این هسته را از جمله رویش‌های دانشگاه قلمداد نمود و با اشاره به محدودیت‌های نظام آموزش رسمی کشور،‌ ابراز امیدواری کرد که این‌گونه تشکل‌ها زمینه‌ساز تحول در عرصه میدان باشند و بر گسترش، تعمیق و تداوم هسته‌های علمی تاکید نمود.

   ایشان در ادامه به اهمیت توجه به ماهیت مسجد و تاثیر آن در مواجهه پژهشگران اشاره کردند و گفتند: با وجود تحقیقات انجام گرفته، هنوز، سوالات اساسی در باب ماهیت مسجد وجود دارد. برای مثال آیا مسجد مکانی شامل فضای فیزیکی خاص است یا نهادی در برگیرنده انواع کارکردها و یا سازمانی مشتمل بر عناصر مشخص همچون امام جماعت و … است؟

  دکتر مهدوی کنی در ادامه به مسائل و موضوعات مهم که در حوزه مسجد وجود دارد اشاره نمودند و رابطه حکومت اسلامی با مسجد، نگاه‌های تاریخی به سیر تحولات مسجد،‌ مطالعات سیاسی ، جامعه‌شناسی و اقتصادی در موضوع مسجد، ‌شاخص‌های مسجد موفق، رابطه مردم و نهادهای اجتماعی با مسجد و چگونگی سلسله مراتب اداره مسجد را از موضوعات و مسائل مهم این حوزه برشمردند.

   حجت الاسلام دکتر مهدوی کنی در پایان بیانات خویش ضمن آرزوی توفیق روز افزون، از فعالیت‌های هسته علمی مسجد تقدیر نمودند.

   در پایان جلسه، بیش از ۲۰ اثر و دستاورد این مجموعه دانشگاهی در معرض عموم قرار گرفت.

برچسب‌ها:, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *