کد خبر : 1062
تاريخ ثبت خبر : 14 جولای 2017
ساعت بارگزاری خبر : 1:57 ب.ظ

معرفی مقاله:


الگوی سیاست‌گذاری فرهنگی در قرآن کریم

در این پژوهش مبانی نظری و اصول سیاست‌گذاری فرهنگی، و روش‌های سیاست‌گذاری فرهنگی براساس آیات مربوط به حضرت موسی علیه‌السلام و بنی اسرائیل زمان آن حضرت توسط دکتر عباس مصلایی پور مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.

به گزارش مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی (مَنا) مقاله «الگوی سیاست گذاری فرهنگی در قرآن کریم» نوشته دکتر عباس مصلایی پور در دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات روش‌شناسی دینی (سال دوم، شماره اول، بهار و تابستان ۱۳۹۴، صص۵۷ـ۷۶) به چاپ رسیده که در ادامه چکیده و اصل مقاله را ملاحظه می‌فرمائید.

   مقوله فرهنگ، موضوعی بسیار پردامنه است که در گرایش‌های مختلف علمی مورد بررسی قرار گرفته است. سیاست‌گذاری فرهنگی در واقع نوعی برنامه ریزی راهبردی درازمدت است که از آرمان‌ها و ارزش‌های جامعه الهام می‌گیرد و برنامه‌ریزی کوتاه مدت و میان مدت را هدایت می‌کند. هدف این پژوهش که بر مبنای روش‌شناسی توصیفی ـ تحلیلی است، تبیین الگوی سیاست‌گذاری فرهنگی مبتنی بر قرآن کریم و ارائه راهکارهای پیشنهادی متناسب، در موضوع سیاست‌گذاری فرهنگی است.

   در این پژوهش مبانی نظری و اصول سیاست‌گذاری فرهنگی، و روش‌های سیاست‌گذاری فرهنگی براساس آیات قرآن کریم تبیین شده است. در این پژوهش، بیشتر آیات مربوط به حضرت موسی علیه‌السلام و بنی اسرائیل زمان آن حضرت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. براساس یافته های تحقیق، غایت نظام اسلامی، ساختن انسان و جامعه اسلامی به منظور رساندن انسان‌ها به سعادت این جهانی و آن جهانی است.

   مبارزه با مادی گرایی و ارزش‌های غیر الهی، استقلال و آزادی، اعتدال و پرهیز از افراط و تفریط و امید بخشیدن و ترسیم آینده ای روشن از مهمترین اصول سیاستگذاری فرهنگی حضرت موسی علیه السلام است. مبارزه قاطع با جریان انحرافی، دعوت به اتحاد و نهی از تفرقه، تذکر، اصلاح رأس حکومت و تعامل مستقیم با مردم از مهمترین روش‌های سیاست‌گذاری فرهنگی حضرت موسی علیه‌السلام است.

                                    الگوی سیاستگذاری فرهنگی در قرآن کریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *