کد خبر : 1079
تاريخ ثبت خبر : 16 جولای 2017
ساعت بارگزاری خبر : 6:38 ب.ظ

معرفی مقاله در حوزه فقه:


روش شناسی مطالعات تطبیقی در فقه اسلامی

مسئله­ یابی و مسئله­ شناسی، تعیین گستره تطبیق، ارایه فرضیه و استخراج موارد شباهت­‌ها و تفاوت‌­ها در آراء به مبانی و ادله، و تبیین مشابهت‌­ها و تفاوت­‌ها در آرای فقهی، اهم مراحل پژوهش تطبیقی در فقه اسلامی است.

به گزارش مَنا مقاله «روش‌شناسی مطالعات تطبیقی در فقه اسلامی» نوشته دکتر سید ابوالقاسم نقیبی در دو فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات روش‌شناسی مطالعات دینی (سال دوم، شماره اول،بهار و تابستان ۱۳۹۴، صص۱۰۱ـ۱۱۷) به چاپ رسیده که چکیده و فایل مقاله در ادامه می‌آید.

   فقه تطبیقی روش علمی است که به منظور مقایسه مذاهب فقهی و توصیف و تبیین نقاط اشتراک و افتراق آن ها بکار می­رود. فقه­ پژوه در این رویکرد خود را از حصار منابع، ادله و روش­های فهم شناخته شده در مذهب خاص فراتر می‌­برد و فهم عمیق مسئله مورد پژوهش را در دیدگاه­ها، روش­ها و ابزارهای متفاوت مذاهب برای خود فراهم می­ آورد.

   وی برای انجام مطالعات تطبیقی در فقه اسلامی مراحلی را طی می­ نماید: ۱- مسئله ­یابی و مسئله­ شناسی، ۲- تعیین گستره تطبیق، ۳- ارایه فرضیه و استخراج موارد شباهت­ها و تفاوت­ها در آراء به مبانی و ادله، ۴- تبیین مشابهت­ ها و تفاوت­ ها در آرای فقهی، اهم مراحل پژوهش تطبیقی در فقه اسلامی است.

                  فایل اصل مقاله   روش شناسی مطالعات تطبیقی در فقه اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *