کد خبر : 1107
تاريخ ثبت خبر : 20 جولای 2017
ساعت بارگزاری خبر : 11:56 ق.ظ

صبح امروز در کنار حرم رضوی؛


آغاز هم‌اندیشی منتخبی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی

هم‌اندیشی منتخبی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی صبح امروز 29 تیرماه 1396 همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) در کنار حرم رضوی آغاز و تا 30 تیرماه ادامه دارد.

به گزارش مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی (مَنا) به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، در آستانه برپایی چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و همچنین سومین مراسم اعطاء جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی در آبان ماه سال جاری، نخستین نشست هم‌اندیشی منتخبی از اساتید برجسته علوم انسانی اسلامی صبح امروز ۲۹ تیرماه در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی آغاز شد.

   در مراسم افتتاحیه این مراسم حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا طی سخنانی با عرض تسلیت شهادت امام جعفر صادق(علیه السلام) گفت: این کاملا درست است که ما بدون بهره مندی از یک دستگاه کارآمد روش شناختی در علوم انسانی اسلامی که از بطن یک فلسفه علم قوی متولد می شود، قادر به معماری و ساخت بنای مرتفع علوم انسانی اسلامی در رشته های مختلف نیستیم.

   وی افزود: کسانی که بدون برخورداری از چنین دستگاهی در میدان علوم انسانی اسلامی فعالیت کرده اند، معمولاً با خطاها و ناکارآمدی جدی در علوم انسانی اسلامی دست به گریبانند، البته باید قبول کنیم در عین وجود یک دستگاه روش شناختی مادر در کل علوم انسانی اسلامی، در هر رشته دستگاه های روش شناختی متعددی قابل طراحی و ارائه است و اصولا تعدد و تنوع دستگاه ها بر حسب مناطق گوناگون علم اسلامی و کارکردهای مختلفی که برای علم اسلامی پیش بینی شده، اجتناب ناپذیر است.

   غلامی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: به نظرم اگر ما موفق شویم طی ۵ ـ ۶ سال آینده با سرمایه گذاری همه جانبه دستگاه مادر و دستگاه های مختلفی در ذیل آن به صورت کارآمد ارائه کنیم؛ تقریباً پنجاه درصد از سیر تکوین علوم انسانی اسلامی را طی کردیم. در حقیقت این دستگاه های روش شناختی مانند اتوبانهایی هستند که وقتی احداث می شوند امکان، سهولت و سرعت دسترسی به مقصد ده ها برابر افزیش می یابد.

   در برنامه صبح این هم اندیشی دکتر اصغر افتخاری در مورد (مشکل جهت در تولید علوم انسانی اسلامی)، حجت الاسلام دکتر حمید پارسانیا درباره (حکمت متعالیه و علوم انسانی اسلامی)، حجت الاسلام دکتر علیرضا پیروزمند در رابطه با (فرآیند مدیریت تحول علوم انسانی)، دکتر دهقانی فیروزآبادی در مورد (نظریه اسلامی روابط بین الملل: امکان یا امتناع)، دکتر رفیعی آتانی درباره (نظریه اقتصاد اسلامی مبتنی بر عقلانیت فازی) و دکتر زاهد در مورد (جامعه شناسی معاصر و جایگاه جامعه شناسی اسلامی )سخنرانی خواهند کرد.

   در ادامه این هم اندیشی در بعد از ظهر هم حجج اسلام احمدحسین شریفی درباره (روش نظریه پردازی در علوم انسانی اسلامی)، علیرضا قائمی نیا در مورد (نظریه پیوندی در باب علم دینی)، مصباح در رابطه با (نقش ارزش اخلاقی در علوم انسانی)، سیدعباس موسویان در مورد (روش تحقیق جامع فقهی ـ اقتصادی طراحی ابزارهای مالی اسلامی(مختار))، سیدحسین میرمعزی در رابطه با (فلسفه دانش اقتصاد اسلامی)، نقی پورفر درباره (گزارش تحلیلی از نقشه جامع مدیریت اسلامی) سخنرانی خواهند کرد.

   همچنین حجت الاسلام دکتر رضا غلامی در اختتامیه این هم اندیشی به ارائه سخن خواهد پرداخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *