کد خبر : 1137
تاريخ ثبت خبر : 31 جولای 2017
ساعت بارگزاری خبر : 12:15 ب.ظ

معرفی مقاله در حوزه روانشناسی اسلامی:


تفاوتهاي تبيين رفتار انسان در قلمرو پارادايم اسلامي در مقايسه با ساير رويکردهاي روانشناختي

یافته‌هاي اوليه، نشان داد كه روانشناسان به دنبال كشف قواعد حاكم بر سازمان رواني انسان بوده‌اند؛ ولی هر یک با پیش فرضهای هستي‌شناختي، انسان‌شناختي، ارزش‌شناختي، شناخت‌شناسي و روش‌شناختي خود، به بررسي رفتار انسان پرداخته‌اند.

به گزارش مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی (مَنا) مقاله «تفاوتهاي تبيين رفتار انسان در قلمرو پارادايم اسلامي در مقايسه با ساير رويکردهاي روانشناختي» از حجت الاسلام دکتر محمدرضا احمدی (عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی (ره) ) در فصلنامه علمی پژوهشی روان شناسی و دین (سال دهم، شماره اول، پیاپی۳۷، بهار ۱۳۹۶، ص۲۷ـ۴۶) به چاپ رسیده که چکیده و اصل مقاله در ادامه می آید.

   اين پژوهش، با هدف بيان تفاوت‌هاي تبيين رفتار انسان در پاراديم اسلامي، در مقايسه با ساير رويکردهاي روانشناختي انجام شده است. يافته‌هاي اوليه، با مراجعه به آيات و روايات و منابع روانشناختي، نشان داد كه روانشناسان به دنبال كشف قواعد حاكم بر سازمان رواني انسان بوده‌اند؛ ولی هر یک با پیش فرضهای هستي‌شناختي، انسان‌شناختي، ارزش‌شناختي، شناخت‌شناسي و روش‌شناختي خود، به بررسي رفتار انسان پرداخته‌اند. به همين دليل، پيروان پارادايم‌هاي مختلف حتي افراد درون يک پارادايم، نقطه نظرات متفاوت و گاهي متعارض نسبت به يک موضوع ارائه كرده‌اند. اين واقعيت نشان مي‌دهد راهيابي روانشناس، به گزاره‌هاي علمي دربارة رفتار، كاملاً رنگ پارادايمي دارد. ميزان مطابقت گزاره علمی با یافته روانشناس درباره موضوع بررسی، به میزان مطابقت مؤلفه‌های پارادایمی او با واقع بستگی دارد. به همین دلیل، تبیین رفتار انسان در چارچوب پارادایم اسلامی می‌تواند:۱٫ با یافته های روانشناختی متفاوت باشد ۲٫یافته های روانشناختی در چارچوب پارادایم اسلامی، از صحت بیشتری برخوردار باشد زیرا این پارادایم مبتنی بر منابع وحیانی می باشد.

                                    فایل اصل مقاله تفاوتهای تبیین رفتار انسان در قلمرو پارادیم اسلامی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *