کد خبر : 1171
تاريخ ثبت خبر : 3 آگوست 2017
ساعت بارگزاری خبر : 11:31 ق.ظ

معرفی پایان نامه:


تحلیل قرآنی سیره اجتماعی سیاسی امام رضا (علیه‌السلام)

پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تحلیل قرآنی سیره اجتماعی ـ سیاسی امام رضا(ع)» توسط محمدتقی سعیدی نگاشته شده و ولی الله نقی پورفر، استاد راهنما و عبدالرضا زاهدی استاد مشاور این پایان‌نامه در دانشکده اصول الدین بودند.

به گزارش روابط عمومی مرکز نوآوری و ایده‌پردازی علوم انسانی اسلامی (مَنا) به نقل از پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد «تحلیل قرآنی سیره اجتماعی سیاسی امام رضا(علیه السلام)» توسط محمدتقی سعیدی نگاشته شده است.

چکیده:

این پژوهش درباره تحلیل قرآنی سیره اجتماعی و سیاسی امام رضا (ع) است که در سه فصل تهیه و تنظیم شده است .

که فصل اول آن در سه بخش به مبانی بحث اشاره دارد . بررسی سیره امام رضا (ع) و سایر اهل بیت (ع) نشانگر انطباق و هماهنگی کامل آن با قرآن دارد و رفتار، کردار، حرکات و سکنات آنها جدای از قرآن نبوده که در فصل دوم به بررسی سیره اجتماعی امام رضا (ع) در دو بخش که بخش اول آن برخوردهای امام (ع) با گروهها و فرق که در زمان او فعالیت‌های زیادی داشته اند ، اشاره دارد. بخش دوم به رفتارهای اجتماعی امام رضا(ع) مانند : ترویج معروف‌ها و مبارزه با منکرات اجتماعی.

در فصل سوم به بررسی سیره سیاسی امام (ع) از منظر قرآن پرداخته شده که در دو بخش تنظیم شده است که بخش اول آن به تحلیل و تبیین سیره سیاسی امام (ع) با مردم که شامل : بعضی از معضلات سیاسی است که مردم در آن زمان گرفتار آن بودند و امام (ع) با شیوه  قرآنی به تبیین و تحلیل این مسائل پرداخته مثل تبیین مسئله ی امامت.

در بخش دوم این فصل به تحلیل سیره سیاسی امام (ع) با حکومت که منطبق بر قرآن است اشاره شده که مشتمل بر مباحثی چون عدم مشروعیت حکومت مامون، مسئله خلافت و ولایت عهدی و عکس العمل امام (ع) در برابر آن و… . منابع مورد استفاده در این رساله به تناسب موضوع کتب تاریخی، اجتماعی، روایی و تفسیری بوده اند که در قسمت نقل از منابع تاریخی و روایی و در قسمت تحلیل و بررسی از کتب لغت و تفسیر استفاده گردید .

روش تحقیق و گردآوری اطلاعات به‌صورت کتابخانه ای و روش تحلیل آن استنباطی ـ اجتهادی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *