کد خبر : 1213
تاريخ ثبت خبر : 16 آگوست 2017
ساعت بارگزاری خبر : 6:33 ب.ظ

بیست و یکمین نشان


تحليل نابسندگي مبادي روش‌شناختي و اخلاقي اقتصاد نئوکلاسيکي در تبيين بحران زيست محيطي

بیست و یکمین نشست علمی به همّت نماینده منا با ارائه آقای رعنایی و با حضور اساتید محترم دکتر حسینی، دکتر شهنازی و دکتر جاویدی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مَنا بیست و یکمین نشست از سلسله نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی(نشان) با حضور دکتر شهنازی و حسینی به عنوان اساتید داور و دکتر جاویدی به عنوان مدیر نشست و نماینده مَنا در فارس و هرمزگان با موضوع ««تحليل نابسندگي مبادي روش‌شناختي و اخلاقي اقتصاد نئوکلاسيکي در تبيين بحران زيست محيطي» توسط ایده پرداز جناب آقای علیرضا رعنایی مورخ ۱۷/ ۵/ ۱۳۹۶ در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شیراز برگزار شد.

   در ابتدای نشست دکتر مجتبی جاویدی (نماینده مَنا در فارس و هرمزگان و مدیر نشست) به اساتید خوش آمد عرض کرد و گفت هدف از برگزاری این نشست‌های علمی شناسایی و حمایت از ایده‌پردازان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی است. سپس آقای رعنایی (کارشناسی ارشد اقتصاد انرژی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)) به ارائه ایده خود پرداخت و گفت: تبيين‌هاي نظري انجام‌شده در اقتصاد متعارف از بحران زيست‌محيطي اغلب در سطح رويکردهاي مهندسي و تحليل­هاي هزينه-­فايده بوده است، اما مسئله‌اي که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مباني فلسفي و اخلاقي است که زمينه چنين بحراني را فراهم کرده ­اند.

    رعنایی در ادامه گفت: «اقتصاد محيط زيست»، همچون ساير حوزه‌هاي اقتصاد متعارف نئوکلاسيکي، مبتني بر روش‌شناسي تقليل‌گرايانه پوزيتيويستي و نگرش اخلاقي مطلوبيت­گرايي است. در ابتدا نشان داده مي‌شود که سير فکري تاريخ غرب به سمتي بوده است که برخلاف نگرش سنتي، طبيعت ديگر تجلي صنع خداوندي نيست بلکه به يک کميت مادي محض براي ارضاي خواسته­هاي نفساني انسان تقليل داده مي‌شود. سپس با بررسي ضعف مبنايي اخلاق مطلوبيت­گرايي نشان داده مي‌شود که اقتصاد متعارف و تبيين‌هاي اقتصادي مبتني بر تحليل­هاي هزينه- ­فايده و مطلوبيت­گرايانه به دليل بي­توجهي به ريشه­هاي بنيادين و اخلاقي اين بحران، نمي­تواند بحران را به صورت ريشه­اي حل کند. براي حل ريشه­اي بحران زيست محيطي بايد فراتر از تحليل­هاي تقليل‌گرايانه و مطلوبيت‌گرايانه رفت و شأن قدسي طبيعت را احيا نمود.

   در ادامه نشست دکتر روح الله شهنازی (عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز) به عنوان استاد داور، پیشنهادات خود را در رابطه با بهبود و اصلاح مقاله مطرح کرد:

  1. چرا بیمه زیست محیطی با بیمه اقتصادی یکی نیست؟
  2. تعادل اجتماعی بلند مدت می‌تواند تعادل زیست محیطی را تضمین کند.
  3. بررسی شود آیا مطلوب گرایی صددرصدی به نسبیت گرایی منجر می شود؟

     در ادامه دکتر سید عقیل حسینی (عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج) به عنوان یکی دیگر  از اساتید داور نشست، گفت جهت اصلاح و تکمیل مقاله لازم است موارد ذیل مدّنظر قرار گیرد:

  1. این موضوع دارای اهمّیت خاصی است که ضرورت دارد در مباحث مربوط به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد توجه خاص قرار گیرد و برنامه‌ریزی مناسب برای مراجعه به طبیعت صورت گیرد. به دلیل شیوه رویکرد اقتصاد نئوکلاسیکی در کشور، در مواجهه بحث طبیعت نیز این رویکرد شیوه داشته و منجر به دامن زدن به بحران زیست محیطی شده است
  2. ضرورت دارد با احیای نگرش اسلامی و دینی به طبیعت و یافتن دلالت‌ها و کاربست‌های آن‌ها در حوزه اقتصاد محیط زیست از گسترش این بحران جلوگیری نمود. در این راستا پیشنهاد می‌شود در قسمت اوّل بحث یعنی «تصورات مفهومی طبیعت» تمرکز بیشتری شده و نگرش دینی به طبیعت مورد بحث قرار گیرد.
  3. به نظر می‌رسد اگر عنوان مقاله تغییر یابد به «تبیین بنیان‌های فلسفی اقتصاد نئوکلاسیک منجر به بحران زيست محیطی»، بهتر است.

     در پایان نشست، ایده‌پرداز محترم به توضیحاتی در رابطه با نقدهای اساتید داور پرداخت و مقرر گردید پیشنهادات اساتید در اصلاح و تکمیل مقاله مدّنظر قرار گیرد.

 

                    پاورپوینت نشان ۲۱: تحليل_نابسندگي_مبادي_روش‌شناختي

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *