کد خبر : 1431
تاريخ ثبت خبر : 16 سپتامبر 2017
ساعت بارگزاری خبر : 11:52 ق.ظ

در آیین رونمایی از کتاب دکتر رفیعی مطرح شد:


کتاب حاضر، جلوه بارزی از حضور مؤثر فلسفه اسلامی در علوم انسانی محسوب می‌شود

حجت‌الاسلام غلامی: اگر در گذشته به طور کلی از نقش فلسفه اسلامی خصوصاً حکمت متعالیه یا فلسفه صدرایی در ساخت بنیان‌های علوم انسانیِ اسلامی صحبت می‌شد، کتاب حاضر، جلوه بارزی از حضور مؤثر فلسفه اسلامی در علوم انسانی محسوب می‌شود.

به گزارش منا به نقل از دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی طی سخنانی در آیین رونمایی از کتاب «واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چارچوب فلسفه اسلامی» تألیف دکتر عطاء الله رفیعی آتانی که در تاریخ ۲۲/ ۶/ ۹۶ در محل تالار علامه طباطبایی مسجد حضرت خدیجه کبری (س) برگزار شد، گفت: بنده به سهم خودم از اندیشمند گرامی، جناب آقای دکتر عطاء الله رفیعی آتانی به خاطر تألیف این کتاب پرقیمت سپاسگزاری می‌کنم. واقعیت این است که این کتاب، با بهره‌گیری عالمانه و روزآمد از فلسفه اسلامی، تصویر ما از علوم انسانی را عمق بخشیده و چشم انداز جدیدی را برای فلسفه علوم انسانی ترسیم می‌کند.

وی افزود: به نظر من، اگر در گذشته به طور کلی از نقش فلسفه اسلامی خصوصاً حکمت متعالیه یا فلسفه صدرایی در ساخت بنیان‌های علوم انسانیِ اسلامی صحبت می‌شد، کتاب حاضر، جلوه بارزی از حضور مؤثر فلسفه اسلامی در علوم انسانی محسوب می‌شود.

حجت الاسلام دکتر غلامی ادامه داد: باید قبول کنیم که فلسفه صدرایی این ظرفیت را دارد که در رگ‌های علوم انسانی جاری شود و با ایجاد یک میدان اختصاصی برای علوم انسانیِ اسلامی، جدای از میدان تنگی که علوم انسانیِ غربی برای ما بوجود آورده، به ده‌ها مسأله و گره اساسی در علوم انسانی من جمله بحث پیچیده و بسیار مهم حقیقت کنش انسانی، پاسخ بدهد. به‌ویژه اگر امروز از فلسفه نوصدرایی که مرحوم علامه طباطبایی نماد اصلی آن به شمار می‌روند صحبت می‌کنیم، فکر می‌کنم کتاب جناب آقای دکتر رفیعی، مفهوم نوصدرایی را در به‌کارگیری فلسفه صدرایی و در منقح سازی و حل یک ابرمسأله، یعنی ماهیت کنش‌های فردی و اجتماعیِ انسان و همچنین چگونگی تبدیل اندیشه به اراده و سپس عمل، به خوبی نشان داده است. این در حالی است که جامعه‌شناسی مدرن به دلیل از دست دادن نسبت خود با فلسفه، دچار تنگدستی شده و نوعی سطحی‌گرایی را به فهم انسان و جامعه تحمیل کرده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های صدرا گفت: اغراق نیست اگر بگوییم این کتاب، سنگ بنایی برای عبور از شعار و درگیر کردن فلسفه اسلامی با آن مسائلی است که نه تنها پایه‌های علوم انسانیِ اسلامی را مستحکم می‌کند، بلکه قدرت عینیت بخشی به علوم انسانیِ اسلامی را هم مضاعف می‌کند.

وی افزود: من مجدداً از استاد گرامی جناب آقای دکتر رفیعی که به حق از سرمایه‌های فکری کشور هستند به خاطر تألیف کتاب واقعیت و روش تبیین کنش انسانی در چارچوب فلسفه اسلامی سپاسگزاری می‌کنم و مطالعه این اثر که سیر منطقی، انسجام، و شیوایی خاصی هم دارد را به دانش‌پژوهان محترم، به ویژه دانش‌پژوهان عرصه فلسفه علوم انسانی توصیه می‌کنم. ضمن اینکه جا دارد این کتاب در مقطع دکترا، محور اصلی بحث و پژوهش قرار بگیرد و علاوه بر اینکه دانش‌پژوهان را با نقش‌آفرینی فلسفه اسلامی در مسائل نوپدید آشنا می‌کند، آن‌ها را با یک نظریه بنیادی در علوم انسانی که راه را برای پیش‌بینی و حتی مدیریت نسبی کنش‌های انسانی باز می‌کند، آشنا نماید.

برچسب‌ها:,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *