کد خبر : 1768
تاريخ ثبت خبر : ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
ساعت بارگزاری خبر : ۶:۰۰ ب.ظ


دومین جلسه نمایندگان مرکز در دانشگاه امام صادق (ع)

دومین جلسه نمایندگان مَنا جهت همفکری در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای مرکز با حضور نمایندگان و اعضای شورای راهبری مرکز برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی مَنا دومین جلسه نمایندگان مَنا جهت همفکری در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای مرکز با حضور دکتر محمد نعمتی، دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، دکتر مصباح‌الهدی باقری‌کنی، دکتر سید مجتبی امامی، دکتر ایزدخواه، دکتر بوژمهرانی، دکتر مجتبی جاویدی، دکتر سید عقیل حسینی، دکتر محمدجواد رضایی، دکتر مهدی سپهری، دکتر علی‌اصغر سعدآبادی، آقای قائدامینی، دکتر مهدی طغیانی، دکتر سجاد محمدفام، دکتر مرتضی مرتضوی، دکتر حمیدرضا مقصودی و دکتر مهدی موحدی مورخ ۱۹/ ۱۱/ ۹۶ در دانشگاه امام صادق (ع) تشکیل گردید.

   در ابتدای جلسه دکتر نعمتی (رئیس مَنا و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)) ضمن تشکر و خوش‌آمدگویی به مهمانان گفت: همان طور که اساتید محترم مستحضر هستند، هدف اصلی مرکز شناسایی و حمایت از ایده‌پردازان جوان است و در همین راستا در بیشتر مناطق کشور نمایندگانی منصوب شده‌اند تا به یاری این افراد بتوانیم این هدف را محقق سازیم.

   ایشان در ادامه افزود: با توجه به مأموریت‌ مرکز در شناسایی و حمایت از ایده‌پردازان جوان، از میان نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) که در شهرهای مختلف کشور برگزار گردیده، مقالاتی که صلاحیت لازم را داشتند و همچنین دیگر مقالات معرفی شده به مرکز پس از راهنمایی اساتید و ارزیابی به دبیرخانه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی معرفی گردید.

   پس از ارزیابی مقالات معرفی شده از سوی دبیرخانه کنگره، برخی از مقالات در سطح علمی پژوهشی تشخیص داده نشد. چند مقاله با اصلاحات در سطح علمی پژوهشی تشخیص داده شد و ۷ مقاله نیز علاوه بر اینکه در سطح علمی پژوهشی تشخیص داده شد، در روز افتتاحیه کنگره در کمیسیون‌های مختلفی ارائه گردید.

   رئیس مَنا در ادامه به طرح‌های پژوهانه مرکز اشاره کرد و گفت: یکی از مأموریت‌های اصلی مرکز حمایت از ایده‌پردازان جوان در قالب طرح‌های پژوهانه است که با توجه به محدودیت‌های مالی، تاکنون دو طرح تصویب شده است.

  یکی دیگر از وظایف مرکز استخراج نظام مسائل مربوط به کمیسیون‌های کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی است و مرکز سعی دارد این کار را با همکاری شما اساتید محترم انجام دهد.

   در ادامه جلسه دکتر سید عقیل حسینی (نماینده مَنا در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر و عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج) ضمن تشکر از مرکز به مزیّت‌های نشان اشاره کرد و گفت: ترغیب دانشجویان به ایده‌پردازی و راهنمایی آن‌ها توسط اساتید مجرّب و گفتمان‌سازی علوم انسانی اسلامی در دانشگاه‌ها از جمله مزایای نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری (نشان) است.

    عضو هیئت علمی دانشگاه یاسوج تصریح کرد: جهت شناسایی ایده‌پردازان جوان لازم است دوره‌های مطالعاتی برگزار شود و از این طریق افراد مستعد در حوزه علوم انسانی اسلامی شناسایی و حمایت شوند.

  دکتر مجتبی جاویدی (نماینده مَنا در استان‌های فارس و هرمزگان و عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز)، دیگر استاد حاضر در این نشست ضمن تشکر از مرکز گفت: سعی شده کارهای مرکز با همکاری دکتر حسینی و دیگر مراکز علوم انسانی در شیراز مانند: مؤسسه علوم انسانی مهر و مؤسسه تخصصی دین و علوم انسانی انجام شود.

در ادامه نماینده مَنا در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان، دکتر روح الله ایزدخواه، که به تازگی مسئولیت نمایندگی را پذیرفته، بیان کرد از سال ۱۳۸۵ “اندیشگاه توسعه منطقه‌ای فناوران” تأسیس و از چند سال پیش در خراسان جنوبی کار خود را آغاز کرد. حدود ۱۰ دانشگاه در استان‌های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان شناسایی شده و ان شاالله امور مربوط به مَنا از این طریق انجام خواهد شد.

  دکتر حسن بوژمهرانی، نماینده مَنا در استان گلستان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی آزاد شهر، در رابطه با عملکرد مرکز در این استان گفت: علاوه بر اینکه چند نفر از ایده‎‌پردازان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی شناسایی شده‌ و به زودی نشست‌های علمی برای آنها برگزار می‌شود، هسته علمی نیز در حال شکل‌گیری است.

 

  پس از دکتر بوژمهرانی، دکتر مهدی طغیانی (نماینده مَنا در استان‌‌های اصفهان و چهارمحال و بختیاری و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان)، گفت: جهت شناسایی ایده‌پردازان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی نیاز به مقدماتی از جمله دوره‌های مطالعاتی دارد.

  این استاد دانشگاه در ادامه افزود: حدود دو ماه پیش از اساتید برجسته علوم انسانی دانشگاه اصفهان دعوت و مرکز نوآوری و ایده‌پردازی علوم انسانی اسلامی (مَنا) معرفی شد و مقرر گردید اساتید، ایده‌پردازان جوان را معرفی کنند. به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید در زمینه علوم انسانی اسلامی انجام شود تربیت افراد مستعد در این زمینه است و تمام برنامه‌ریزی‌ها و هزینه‌ها بایستی به این سمت باشد.

   در ادامه دومین جلسه نمایندگان مَنا دکتر سجاد محمدفام (نماینده مَنا در استان‌‌های آذربایجان و اردبیل و مدرس دانشگاه شهید مدنی آذربایجان) در رابطه با عملکرد مرکز گفت: با اساتید و معاونت‌های پژوهشی منطقه جلساتی گرفته شده و مرکز معرفی گردیده است. همچنین برای شناسایی هسته‌های علمی تا حدی کار شده است.

   دکتر حمیدرضا مقصودی، نماینده مَنا در استان قم و مدرس دانشگاه، این‌چنین به شرح عملکرد مَنا در قم پرداخت. تمرکز ما بر جوانان است و در همین راستا هسته‌های علمی به وجود آمده است. همچنین یک نشست علمی در حوزه اقتصاد اسلامی در دانشگاه قم برگزار گردید که مورد توجه دانشجویان و اساتید قرار گرفت.

   دکتر سعدآبادی (رئیس مرکز نوآوری و کارآفرینی اجتماعی دانشگاه امام صادق (ع)) در این جلسه به معرّفی مرکز نوآوری و کارآفرینی اجتماعی دانشگاه امام صادق (ع) پرداخت و بیان کرد یکی از کارهایی که برای ایده‌پردازان در کنار بحث‌های نظری مهم است، آشنایی با فضای کسب و کار در آن زمینه است و در مرکز سعی شده دانشجویان با فضای کسب و کار به صورت ملموس آشنا شوند.

  پس از دکتر سعدآبادی، دکتر باقری (عضو شورای راهبری مَنا و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)) به مأموریت اساسی مَنا اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین مأموریت مَنا تربیت نیرو در حوزه علوم انسانی اسلامی است و این کار زمان‌بَر است و تمام تلاش‌های مرکز باید به این سمت سوق پیدا کند. چنانکه مأموریت اصلی مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) نیز تربیت نیرو در حوزه علوم انسانی اسلامی است.

   عضو شورای راهبری مَنا تصریح کرد: با توجه به عملکرد مَنا، به نظر می‌رسد این مرکز از مأموریت اصلی خود فاصله گرفته و مسئولان مربوطه باید سعی نمایند تربیت نیرو را سرلوحه کار خود قرار دهند.

   دکتر مرتضی مرتضوی کاخکی (نماینده مَنا در استان‌‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی) به عنوان دیگر نماینده منا گفت: با همکاری دکتر ارشدی در دانشگاه فردوسی مشهد ۸۰ نفر از افراد مستعد شناسایی شده و دوره‌های مطالعاتی برگزار خواهد شد.

   در ادامه دومین جلسه نمایندگان مرکز، دکتر سید مجتبی امامی (عضو شورای راهبری مَنا و رئیس مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)) گفت: مهم‌ترین مأموریت مَنا، تربیت نیرو است. مَنا شبکه است و کار ما بایستی تعامل و ارتباط با افراد باشد. ایشان در ادامه به شرح مهم‌ترین وظیفه مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) یعنی تربیت نیرو پرداخت و اشاره کرد که هسته‌های علمی مرکز رشد از طریق همکاری اعضای مرکز رشد به وجود آمده نه اینکه مرکز به صورت سیستمی ایجاد کرده باشد.

   دکتر رفیعی آتانی به عنوان عضو شورای راهبری مَنا و رئیس دبیرخانه کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی به چهار گام اساسی برای علوم انسانی اسلامی اشاره کرد و گفت این چهار گام عبارتند از:

  کار تربیتی: به نظر می‌رسد اگر بخواهیم هر نظامی را به وجود بیاوریم، پایه آن نظام تعلیم و تربیت است و خروجی فلسفه اسلامی، تعلیم و تربیت است.

  تولید دانش: کار تربیتی در حوزه علوم انسانی اسلامی بایستی منجر به تولید دانش شود.

  گفتمان‌سازی: پس از کار تربیتی و تولید دانش، بایستی گفتمان‌سازی کرد.

  کنش: مرحله آخر کنش یا عمل است. یعنی گام‌های قبلی باید به عمل بینجامد.

   در ادامه جلسه، رئیس مَنا به جمع‌بندی جلسه پرداخت و گفت:

۱) نمایندگان محترم ظرفیت نشان‌ها، طرح‌های پژوهانه و به عبارتی چشم‌انداز برنامه‌های سال آینده را ارائه دهند.

۲) نمایندگان محترم سعی کنند با همفکری اساتید و صاحبنظران، نظام مسائل حوزه‌های مختلف را استخراج نمایند.

۳) هر مرکز کمیته علمی از رشته‌های مختلف تشکیل دهد.

۴) هسته‌های علمی، اساتید و افراد مستعد شناسایی و معرفی گردد.

   در پایان جلسه، دکتر نعمتی به ارائه نمونه‌ای از نظام مسائل در حوزه اقتصاد اسلامی با عنوان «ارائه سازو کارهای بهره‌مندی جامعه از مواهب و خیرات» پرداخت و اساتید نیز نظر خود را بیان کردند. عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: مواهب یعنی هرآنچه ابناء بشر برای رفع نیازهای خود در پی تدارک و تهیه آن هستند. مواهب انواعی دارد که عبارتند از:

  1. انواع کالاها و خدمات خصوصی:

 خوراک

پوشاک

سرپناه

حمل و نقل

  1. انواع کالاها و خدمات عمومی:

آموزش

سلامت

قضاوت

امنیت

  1. انواع منابع و ثروت‌های طبیعی:

نفت و گاز

آب

زمین

معادن

  1. پول

   وی تصریح کرد بهره‌مندی یعنی نهاد مالکیت بهره‌مندی افراد از خیرات در جامعه را مشخص می‌نماید. مراد از نهاد مالکیت در مورد هر مقوله و هر موهبتی بسته‌هایی از حقوق است که در جامعه افراد برای رفع نیازهای خود اقدام به مبادله آنها با هم می‌کنند.

 به عنوان مثال فضای کالاها و خدمات خصوصی را در نظر بگیرید:

  • چه فرد یا افرادی حق تولید این کالاها را دارند؟
  • حق چقدر تولید را دارند؟ در کجا حق این تولید را دارند؟
  • برای چه زمانی این حق به آنها داده می شود؟
  • ماحصل تولید به چه افرادی تعلق دارد؟
  • و ….

    همه این نوع سوالات را می توان به سه حق (یک بسته حقوقی) تحویل داد: حق تولید(دسترسی)، حق مدیریت و حق  بهره‌مندی (مصرف).

    ایشان در پایان به طبقه‌بندی مشاغل بر حسب ماهیت فعالیت اجتماعی اشاره کرد و گفت این طبقه‌بندی شامل موارد ذیل می‌شود:

  1. فضای کسب و کار(تولید و توزیع و مصرف خیرات و مواهب):

       کالاها و خدمات خصوصی، آموزش، سلامت، قضاوت، امنیت، منابع طبیعی، زمین، آب، پول

     ۲٫ فضای حکمرانی  فضای کسب و کار:

 وزارت صتعت، وزارت کشاورزی، وزارت خدمات، وزارت دفاع، وزارت سلامت، وزارت قضاوت،، وزارت پول، وزارت منابع طبیعی و … .

     ۳٫ فضای حکمرانی حکمرانی  فضای کسب و کار:

     رهبر، مجمع تشخیص مصلحت، مجلس و ….  .

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *