در ابتدا دکتر محمد نعمتی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق «علیهالسلام» و مدیر جلسه) به اساتید و پژوهشگران خوش آمد عرض کرد و سپس ایدهپرداز محترم، جناب آقای سعید وکیلی (دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی دانش از دانشگاه عالی دفاع ملّی و از برگزیدگان کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی) مقاله خود را ارائه نمود و خاطرنشان کرد که این مقالهی کاربردی و کیفی بر اساس بررسی و تحلیل پژوهشهای موجود و با روشی توصیفی-تحلیلی تهیه شده است. هدفِ این مقاله نمایشِ جایگاه فرآیند نظریهپردازی بر اساس آموزههای اسلامی در تحول در علوم انسانی است که با طراحی دو مُدل متوالی شامل: «هندسهی کلی تحول در علوم انسانی» و «گامها و مراحلِ تحول در علوم انسانی»، این جایگاه را نشان میدهد.
ایشان در ادامه به مراحل «هندسهی کلی تحول در علوم انسانی» اشاره کرد و گفت این مراحل عبارتند از: فراهمسازی مقدمات، گفتمانسازی، ترویج ضرورت و اهمّیت، شروع از فلسفه محض با مبانی اسلامی، ترسیم گامها و مراحل تحول در علوم انسانی، کاربردیسازی علوم انسانی اسلامی و ارزیابی و پایش مستمر. سپس گامها و مراحل تحول در علوم انسانی را برشمرد که متولی هریک از این مراحل نهادها و دستگاههایی به خصوص حوزه و دانشگاهها خواهند بود که شامل:
در ادامه نشست دکتر مهدی موحدی بکنظر(پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق «علیهالسلام»)، یکی از اساتید داور مهمترین نظرات خود را این چنین بیان کرد:
پس از بیانات دکتر موحدی بکنظر، دکتر محمدکاظم فرقانی (عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق «علیهالسلام») به عنوان یکی دیگر از اساتید داور گفت: تفاوت جهانبینی و مکتب مشخص نیست. تفاوت جهانبینی و اعتقادات را به خوبی مشخص نکردهاید.
ایشان در ادامه بررسی و نقد مقاله بیان کرد: استفاده مترادف در عبارات صحیح نیست و لازم است ایدهپرداز محترم جهت بهبود ایده، منابع روششناسی علوم، نظریهپردازی، منابع مربوط به علم دینی و علوم انسانی اسلامی را هم مطالعه کند.
در پایان، ایدهپرداز محترم، به ارائه پاسخ پرداختند و برخی از انتقادات را پاسخ و برخی از انتقادات را وارد دانستند.
دیدگاهتان را بنویسید