سی و یکمین نشست از سلسله نشستهای ایدهپردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) به همّت نمایندگی مَنا با ایدهپردازی آقای نسیم قباشی با عنوان «تحلیل و نقد مبانی، مؤلفهها و پیامدهای برنامهریزی توسعه نئوکلاسیکی در ایران» مورخ ۲/ ۹/ ۹۶ در دانشگاه شیراز از ساعت ۹ـ۱۰:۳۰ برگزار گردید.
در ابتدای این جلسه دکتر سید عقیل حسینی (عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه یاسوج و نماینده مَنا) به اساتید خوش آمد عرض کرد و گفت هدف از برگزاری این نشستهای علمی شناسایی و حمایت از ایدهپردازان جوان در حوزه علوم انسانی اسلامی است.
در ادامه جناب آقای نسیم قباشی (دانشجوی دکتری علوم اقتصادی دانشگاه شهید چمران اهواز) به عنوان ایدهپرداز به بیان ایده خود پرداخت. در ابتدا ایشان به این موضوع اشاره کرد که انتخاب الگوی توسعه برای هر کشوری مبتنی بر ملاحظات خاص آن جامعه می باشد. هر کشوری می بایست متناسب با مبانی فکری، معرفتی و اخلاقی و شرایط اجتماعی خود به تعریف توسعه بپردازد.
وی در ادامه بیان کرد: از آنجا که نزدیک به چهل سال از انقلاب اسلامی می گذرد و هنوز الگوی پیشرفت و توسعه اسلامی- ایرانی در هاله ای از ابهام وجود دارد، لازم و ضروری است که تحولاتی در روند برنامه ریزی توسعه متناسب با وضعیت حال حاضر کشور صورت گیرد. بدین منظور لازم و ضروری است در مرحله اول، نسبت به آنچه که در کشور دارد برنامه ریزی و انجام می شود یک نگاه انتقادی صورت گیرد و عدم نتیجه بخش بودن آن در چند دهه گذشته را با ملاحظات دقیق تری مورد کنکاش قرار داد.
ایدهپرداز سی و یکمین نشست علمی خاطرنشان کرد: در این پژوهش به برخی از مبانی و مولفه های برنامه ریزی توسعه نئوکلاسیکی اشاره و آن را نقد کرده و برخی از پیامدهایی که این برنامهریزی برای کشور داشته و خواهد داشت را مطرح خواهیم کرد. بررسی ها نشان می دهد که الگوی متناسب برای ایران با توجه به وضعیت اقتصادی-فرهنگی و اجتماعی کشور، برنامه ریزی توسعه نئوکلاسیکی نیست و لازم و ضروری است تحولاتی در چند محور خاص در آن شکل بگیرد.
در ادامه نشست دکتر روح الله شهنازی و دکتر زهرا دهقان (اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز) به عنوان اساتید داور مهمترین نظرات خود را این چنین بیان کردند:
در ادامه دکتر سید عقیل حسینی(مدیر نشست) دیدگاه خود را در رابطه با این پژوهش این چنین مطرح کرد:
در پایان نشست، ایدهپرداز محترم به توضیحاتی در رابطه با نقدهای اساتید داور پرداخت و مقرر گردید پیشنهادات اساتید در اصلاح و تکمیل مقاله مدّنظر قرار گیرد.
دیدگاهتان را بنویسید