به گزارش مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی (مَنا) مقاله «روایات «سبع سنین» در فرزندپروری، گونهها و تحلیل درونی آنها» از حجتالاسلام دکتر عباس پسندیده (دانشیار گروه روانشناسی اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث) در فصلنامه علمی پژوهشی علوم حدیث، دوره ۲۱، شماره ۸۱، پائیز ۱۳۹۵، صص ۳ـ۲۴ به چاپ رسیده که چکیده و اصل مقاله در ادامه میآید.
چکیده:
در متون دینی برای تربیت کودک ــ که از مهمترین مسائل اسلام است ــ مطالبی وجود دارد که بخشی از آنها روایات سبع سنین است. بر پایه این روایات برای تربیت فرزند سه دوره مشخص شده است. این پژوهش در پی آن است که مشخص سازد چندگونه نقل در این باره وجود دارد و مراد هر کدام از این دورهها چیست.
روش بررسی توصیفی و تحلیل محتوا است. این پژوهش چند یافته دارد:
۱) این موضوع دست کم پنج نقل دارد که تفاوتهایی با هم دارند؛
۲) بر اساس ملاک اعتبار سندی و اعتبار منبع، نقل مشهور «الولد سید» ضعیف است.
۳) جمع بین کلید واژههای یک دوره با رویکرد ایجابی است، «مرکز معنا»، و استفاده از کلیدواژههای دو دوره دیگر با رویکرد سلبی «مرزهای معنا» را مشخص میسازند.
براین اساس دوره نخست دوره بازی است نه آموزش قرآن و ادب، و نه آموزش قوانین؛ دوره دوم دوره آموزش قرآن و آداب است، نه دوره بازی کردن یا آموختن قانون و پذیرش مسئولیت؛ و بالاخره دوره سوم دوره الزام به قانون و پذیرش مسئولیت است، نه بازی یا آموزش.
دیدگاهتان را بنویسید