نویسندگان: حمید مهدیزاده، علیرضا فاضلی مهرآبادی، سید محمد غروی، مسعود آذربایجانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و تعیین اولویتهای پژوهشی در روانشناسی اسلامی است تا با فراهمساختن اطلاعات صحیح و کافی، گامی مؤثر در زمینه برنامهریزی پژوهشی و انجام پژوهشهای اولویتدار برداشته شود.
روش این پژوهش کیفی، و ترکیبی از روش پیمایشی، تحلیل محتوا و تکنیک دلفی است. جامعه آماری در شناساییِ نیازها کلیه منابع اسنادی، انسانی و سازمانی در زمینه روانشناسی اسلامی است. جامعه آماری در اولویتبندی شامل کلیه متخصصان در زمینه روانشناسی اسلامی است و نمونه آماری در بخش شناسایی نیاز، شامل ۵۰۲ منبع در مجموع منابع اسنادی، انسانی و سازمانی میشود. نمونه آماری در بخش اولویتبندی برای هر یک از ۱۴ پرسشنامه طراحیشده در گرایشهای مختلف روانشناسی، شامل ۳۵ نفر از متخصصان و کارشناسان میشود که با روش نمونهگیری هدفدار و با توجه به تخصصشان انتخاب شدند.
یافتههای پژوهش شامل دستیابی به ۳۱۱ عنوان پژوهشی در روانشناسی اسلامی در ۱۴ گرایش روانشناسی است که ۶۰ عنوان اولویت الف (اولویت خیلی زیاد)، ۱۴۰ عنوان اولویت ب (اولویت زیاد)، ۸۳ عنوان اولویت ج (اولویت متوسط) و ۲۸ عنوان اولویت د (اولویت کم) دارند. بیشترین عنوان با اولویت الف و ب، در گرایشهای روانشناسی مثبت، روانشناسی اجتماعی و روانشناسی خانواده بود و کمترین عنوان با اولویت الف و ب در گرایشهای آسیبشناسی روانی، روانسنجی و روش تحقیق بود.
کلیدواژهها: نیازسنجی پژوهشی، اولویتیابی، روانشناسی دینی، روانشناسی دین، روانشناسی اسلامی.
دیدگاهتان را بنویسید