سی و هفتمین نشست ایدهپردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) به همّت مرکز نوآوری و ایدهپردازی علوم انسانی اسلامی (مَنا) و دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق (علیهالسلام) با موضوع «نظام مسائل تبلیغ دینی با تأکید بر بازطراحی زنجیره تأمین تبلیغ» مورخ ۲۲/ ۳/ ۱۳۹۷ در دانشگاه امام صادق (علیهالسلام) از ساعت ۱۱ـ۱۳ برگزار شد.
در ابتدای این جلسه دکتر محمد نعمتی (رئیس مَنا و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)) ضمن خیر مقدم به مهمانان، به تشریح اهداف و راهبردهای منا پرداخت و حمایت ویژه از ایدهپردازان جوان را از اهداف اصلی مَنا برشمرد.
در ادامه ایدهپرداز محترم، جناب آقای کریم ابراهیمی (دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، گرایش تولید و عملیات دانشگاه پردیس فارابی تهران) ایده طرح پژوهانه خود را ارائه داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز به دلیل ماهیت دینی خود نوع خاصی از خدمات به نام خدمات فرهنگی را در کنار سایر خدمات عمومی ارائه می دهد، اگرچه در این عرصه تلاشهای قابل توجهی انجام داده امّا به دلایلی نتوانسته آن گونه که باید در ارائه این خدمات به توفیق کامل دست پیدا کند.
ایدهپرداز نشان ۳۷ در ادامه افزود: خدمات فرهنگی در ایران که بعد از انقلاب اسلامی تعریف ویژهای به خود گرفت در کنار سایر خدمات عمومی مثل امنیت و سلامت جایگاه خاصی پیدا کرد اما سازوکار ارائه و پیادهسازی آن در برخی از موارد مثل تبلیغ دینی به طور صحیح و مناسب طراحی نشد. تبلیغ دینی اگرچه در سال های اول انقلاب توفیقاتی را حاصل کرد اما در سال های اخیر به دلایلی از جمله فعالیت جبهه معاند، کژکارکردی نهادها و سازمان های متولی تبلیغ و… با کاهش اثربخشی روبرو شده که از ریشههای این امر را میتوان عدم نگاه علمی به ساختار مدیریت تبلیغ برشمرد.
سپس ایشان ضمن ارائه نقشه و نظام کلان تبلیغ دینی دلایل خود برای پرداختن به نظام اداره و مدیریت تبلیغ را برشمرد و راهکار برون رفت از وضع موجود تبلیغ دینی را اصلاح نظام ارتباطی نهادها و سازمان های تبلیغی دانست.
در واقع هر خدمتی که تولید و عرضه میشود بستری مناسب لازم دارد که یکی از بسترها زنجیره تأمین خدمات است. زنجیره تأمین با ایجاد هماهنگی در ساختار تبلیغ می تواند موازیکاریها و کژکارکردیها را از بین برده و خدمات تبلیغ را براساس اصول علمی سامان دهد. لذا در این پژوهش، محقق بر آن است تا به منظور رفع کژکارکردهای نهادهای رسمی متولی تبلیغ دینی و اصلاح تشکیلات دخیل در این امر، به ارزیابی وضع موجود ساختار موجود مدیریت تبلیغ و طراحی زنجیره تأمین آن پرداخته و از این طریق بازدهی تبلیغ دینی را افزایش دهد.
پس از ارائه ایدهپرداز محترم، جناب آقای دکتر میثم لطیفی (عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)) به عنوان یکی از اساتید داور، مهمترین نظرات خود را چنین بیان کرد:
در ادامه حجتالاسلام دکتر زندیه (رئیس دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق (علیهالسلام)) دیگر استاد داور نشست گفت: جهت بهبود این طرح لازم است این موارد مدّنظر قرار گیرد:
در پایان نشست، ایدهپرداز محترم به توضیحاتی در رابطه با نقدهای اساتید داور پرداخت و مقرر گردید پیشنهادات اساتید در اصلاح و تکمیل طرح مدّنظر قرار گیرد.
دیدگاهتان را بنویسید