کد خبر : 1290
تاريخ ثبت خبر : 30 آگوست 2017
ساعت بارگزاری خبر : 4:28 ب.ظ

از سوی نمایندگی منا در فارس:


نقد رویکرد لیبرال جان لاک در موضوع نسبت دین و حکومت مبتنی بر اندیشه‌ی استاد سید محمد مهدی میرباقری

از سوی نمایندگی منا در فارس، بیست و چهارمین نشان با موضوع «نقد رویکرد لیبرال جان لاک در موضوع نسبت دین و حکومت مبتنی بر اندیشه‌ی استاد سید محمد مهدی میرباقری» با ارائه خانم هاشمی در شیراز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مَنا بیست و چهارمین نشست از سلسله نشست‌های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) به همت نمایندگی منا (در استان های فارس و هرمزگان) توسط ایده‌پرداز محترم سرکار خانم سیده سارا هاشمی با موضوع «نقد رویکرد لیبرال جان لاک در موضوع نسبت دین و حکومت مبتنی بر اندیشه‌ی  استاد سید محمد مهدی میرباقری» و با حضور اساتید و دانشجویان مورخ  ۴/ ۶/ ۱۳۹۶ در شيراز برگزار شد.

   در ابتدای نشست دکتر سید سعید موسوی اصل (مدیر گروه پژوهشگاه قوه و معاون گروه فلسفه دانشگاه باقرالعلوم «علیه السلام») به اساتید خوش آمد عرض کرد و سپس سرکار خانم سیده سارا هاشمی (کارشناس ارشد حقوق عمومی دانشگاه علامه طباطبایی (ره)) مقاله خود را ارائه داد و بیان کرد: نسبت دین و حکومت از مسائل مهم اندیشه ی سیاسی است و رویکرد هر اندیشمندی در این رابطه تاملات وی در خصوص ماهیت حکومت و گستره ی آن را تحت الشعاع قرار می دهد. جان لاک که یک اندیشمند لیبرال ناب محسوب می شود، حوزه های دین و سیاست را امور جداگانه می داند و به هیچکدام حق دخالت در امور دیگری نمی دهد؛ گرچه جان لاک معتقد به دخالت حداقلی حکومت در زندگی فردی و اجتماعی انسانهاست و حکومت را یک قرارداد اجتماعی می داند، اما وی بر این پارادوکس آشکار واقف است که واگذاری حقوق به حکومت به جای کاهش آزادی مردم باعث افزایش آزادی آن ها می شود. وضع طبیعی وضعی است بدون حکومت، اما اعمال دیگران آزادی فرد را تهدید می کند.

  ایده پرداز محترم در ادامه به رویکرد استاد میرباقری اشاره کرد و گفت: در رویکرد  استاد میرباقری نمی توان بدون توجه به دین، تحلیل جامعی از حکومت داشت، لذا ایشان به نوعی از حکومت دینی معتقد است آنگونه که رسالت دین را از منظر اجتماعی مورد توجه قرار داده است و معتقد است جریان یافتن توحید فردی و اجتماعی و تاریخی باتوجه به جریان رشد آن ، بدون سرپرستی و ولایت نبی، و ابزار وحی ممکن نخواهد بود. در مجموع اگر با دید جامعتری به ابعاد مختلف وجودی انسان توجه داشته باشیم معقول این است که معتقد به آن نوع حکومتی باشیم که نیازهای آدمی در همه ی این ابعاد را پوشش می دهد و هم چنین بستر رشد مهمترین بعد وجودی انسان یعنی بعد روحی او را فراهم می کند.

   در ادامه دکتر سید سعید زاهد زاهدانی (عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز)، به عنوان استاد داور نشست، مهمترین نظرات خود را چنین بیان کرد:

  1. از پایگاه فلسفه سکون، به نقد لاک پرداخته شود.
  2. اندیشه‌های جان لاک غیر واقعی است و در همان کشورهای لیبرال هم محقق نشده است.
  3. ایده پرداز باید مقاله را اصلاح و تکمیل نمایند؛ زیرا اگر به صورت فعلی مطالب ارائه شود، دین بدهکار می‌شود.
  4. چنانچه ایده پرداز فلسفه ولایت را بشناسند و از زاویه آن، جان لاک را نقد نمایند روشن خواهد شد که آیت ا… میرباقری دعوت به بهشت می کنند و جان لاک دعوت به جهنم.

   در ادامه، دکتر مجتبی جاویدی (عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز و نماینده مَنا در استان های فارس و هرمزگان) دیگر داور بیست و چهارمین نشست علمی، گفت جهت اصلاح و تکمیل مقاله لازم است موارد ذیل مدّنظر قرار گیرد:

  1. عنوان کلی است، باید به مسئله‌ای خاص محدود شود.
  2. بر مبانی بنیادین فلسفی تأکید بیشتری صورت گیرد.
  3. استخراج نظریه حکومت «جان لاک» از دل مبانی بنیادین و نشان دادن اشکالات درونی.
  4. رجوع به منابع معتبر در خصوص اندیشه های لاک و استاد میرباقری و استفاده گسترده تر از منابع دست اول موجود.
  5. نظریه استاد میرباقری دارای اهمیت بسیاری است و خود موضوع مقاله مستقلی باید باشد که در آن براساس مبانی بنیادین، نظریه حکومت ایشان استخراج شود.
  6. نظریه جان لاک و دلالت های آن در حوزه حکومت و ارتباط آن با مبانی بنیادین خود جای کار مستقلی دارد.
  7. روشن شدن بحث و مقصود از دین حداکثری و دولت حداکثری در اندیشه استاد میرباقری.

     در پایان نشست، ایده‌پرداز محترم به توضیحاتی در رابطه با نقدهای اساتید داور پرداخت و مقرر گردید پیشنهادات اساتید در اصلاح و تکمیل مقاله مدّنظر قرار گیرد.

                                                         پاورپوینت نشان۲۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *