کد خبر : 2197
تاريخ ثبت خبر : 8 آگوست 2019
ساعت بارگزاری خبر : 11:35 ق.ظ


تشکیل هسته علمی فهم اجتماعی دین با حمایت منا

هسته علمی فهم اجتماعی دین با حمایت منا تشکیل شد. اعضای این هسته را آقایان محمدصادق ذوقی و علی منصف‌زاده اصل تشکیل می‌دهند و دکتر نعمتی نیز استاد راهنمای این هسته علمی است.

به گزارش روابط عمومی مَنا هسته علمی فهم اجتماعی دین با حمایت منا تشکیل شد. اعضای این هسته را آقایان محمدصادق ذوقی ( دانشجوی کارشناسی ارشد فقه و حقوق اسلامی دانشگاه امام صادق (ع)) و علی منصف‌زاده اصل( دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه امام صادق(ع)) تشکیل می‌دهند و دکتر محمد نعمتی نیز استاد راهنمای این هسته علمی است. در ادامه معرفی مختصری از این هسته تقدیم می‌شود.

   یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های سنت اسلامی به اقتضای بسیاری از مسائل اجتماعی که در جوامع اسلامی به وجود آمده است ، مناسبات دین و جامعه و پاسخ‌گویی به پدیده‌های اجتماعی با استفاده از نهاد دین می‌باشد. ازاین‌رو، اندیشمندان اسلامی بسیاری بوده‌اند که به مناسبات دین و پدیده‌های اجتماعی از منظر سنت اسلامی پرداخته‌اند و مسئلۀ رابطه دین و جامعه، مختص به دنیای مسیحیت نبوده است و این گفتمان در اندیشه‌ی اسلامی و شیعی نیز ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قابل‌ملاحظه‌ای دارد که می‌تواند با طرح و بسط مناسبات دین و جامعه و فهم اجتماعی  دین بر اساس نیازها و مسائل اجتماعی معاصر، توفیقات قابل‌ملاحظه‌ای دست یابد. لذا تأکید گفتمان فهم اجتماعی دین، بر مسائل و چالش‌های نوظهور اجتماعی می‌باشد که در ادامه، ظرفیت‌ها و پاسخ‌های اندیشه دینی نسبت به چالش‌های مطرح‌شده تبیین می‌شود.

   اهمیت و ضرورت پرداختن به این مسئله زمانی دوچندان می‌شود که پدیده‌هایی چون انقلاب اسلامی، گفتمان حکومت دینی و نوع مواجه با نیازهای جامعه مدرن و پست‌مدرن، مبانی فهم اجتماعی دین را دست‌خوش تغییر نموده‌اند و ضرورت واکاوی و بازخوانی سنت اسلامی را تأکید می‌کند. ازجمله مسائل دیگر که در این گفتمان بررسی خواهد شد: تفسیر دین همگام با مقتضیات زمان، رابطه علوم اجتماعی و فهم اجتماعی دین، تولید علوم انسانی-اسلامی، تبیین نقاط تلاقی اندیشه فقهی و مسائل اجتماعی، ایضاح ظرفیت‌ها و گفتمان‌های فلسفه اسلامی در مرتفع نمودن چالش‌های اجتماعی، نهادینه کردن گفتمان تفسیر اجتماعی از قرآن و روایات… و از رهگذر طرح این مباحث، اولاً نقش و ظرفیت حداکثری دین در مواجهه با پدیده‌های اجتماعی تبیین می‌شود و ثانیاً باعث می‌شود که دین در عرصه‌ی اجتماعی، بیش از آن‌که عنصر منفعلی باشد، به‌عنوان یک گفتمان فعال، درصحنه پاسخ به چالش‌های اجتماعی حاضر باشد.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *